måndag 20 september 2010

Sverigedemokraterna in i riksdagen

I onsdags föreläste jag för Mittuniversitetets journaliststudenter och som vanligt (har nämligen föreläst för uniersitetets studenter en gång varje år i fem års tid) blev det intressanta diskussioner.

För många var Sverige då ett annat land än det är i dag.

Sverige saknade nämligen ett öppet främlingsfientligt parti i riksdagen och främlingsfientligheten i Sverige var närmast något man upprördes över rent principmässigt. Rasism är ju aldrig bra, men vi har inte ett så stort problem med det i det här landet.

Många av studenterna jag har föreläst för har hört av sig för att ställa ytterligare frågor. I dag fick jag frågan hur jag tror att Sverigedemokraternas valframgångar kommer att påverka Sverige och svenska medier.

Det enda jag kunde säga var: Jag hoppas att den antirasistiska rörelsen i Sverige vaknar till liv igen.

Inga kommentarer: